Door het Coronavirus hebben we de activiteiten zoals we ze oorspronkelijk gepland hadden creatief aangepast naar een andere vorm. De behoefte van de doelgroepen is door de huidige omstandigheden veranderd en wij passen ons daarop aan. Daarom zijn we verschillende projecten gestart om er voor onze doelgroepen juist in deze tijd te kunnen zijn.

Corona concerten

Een van onze doelen is om senioren en kwetsbaren bij de maatschappij te blijven betrekken. Juist zij zijn nu nog meer huisgebonden en voelen zich vaak eenzaam en verdrietig. Om hen bij te staan en een beetje vreugde en saamhorigheid te brengen zijn we begonnen met het geven van concerten op locaties. Verschillende muzikanten spelen op plekken waar veel senioren wonen, die vanuit hun huiskamer, balkon of terras kunnen genieten van de muziek. We hebben iedere week minstens een optreden en gaan hier mee door. Wat worden we er blij van om dit te kunnen doen!

Foto: Aart Blom

Maaltijd voor iedereen

‘Maaltijd voor Iedereen’ is een van onze activiteiten, waarbij we diverse mensen uitnodigen voor een maaltijd op ons terras of in ons paviljoen, waarbij contact en saamhorigheid centraal staan. Uiteraard is ‘Maaltijd voor Iedereen’ in deze vorm nu niet mogelijk. Daarom zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om dit concept door te voeren. In samenwerking met De Kronenberggroep en Chefkok Ron Blauw hebben we in de eerste weken van Corona culinaire maaltijden langsgebracht bij de seniorenhuizen.

De maaltijden werden goed ontvangen en wij wilden hiermee doorgaan. Met hulp van het Oranje Fonds en later het noodfonds van de gemeente Amsterdam Zuid / Buitenveldert en in samenwerking met Chefs Janneke en Nicole delen we sindsdien iedere week een verse avondmaaltijd uit voor een vaste groep Senioren en kwetsbaren die het kunnen gebruiken. De maaltijden worden bij de Boshalte opgehaald, daarmee komen de Senioren in ieder geval wekelijks de deur uit en komen ze vaak nog even een koffie drinken en een praatje maken. Hierdoor hebben we wekelijks contact met de Senioren en kwetsbaren en kunnen we weer inspelen op hun behoeftes. ‘Maaltijd voor iedereen’ is een vast project geworden waar we mee door gaan zolang de vraag ernaar blijft.

In het winterseizoen van 2020/2021 kunnen we doorgaan met ‘Maaltijd voor iedereen’ dankzij het Mevrouw Haantjes Fonds die ons tot mei 2021 steunen.

Telefoonlijn

Veel senioren zitten nu nog meer in isolement. Daarom zijn we een telefoonlijn begonnen om zij die daar behoefte aan hebben regelmatig op te bellen voor een praatje. Wij ervaren dat regelmatig sociaal contact onze doelgroep veel goed doet.