De Stichting in actie tijdens corona

Met de uitbraak van corona in Nederland in maart hebben we alles om moeten gooien. De activiteiten die op de planning stonden werden uitgesteld en daar kwamen aangepaste activiteiten voor in de plaats. Want juist in dit soort roerige tijden hebben mensen de Stichting het hardste nodig! We zijn begonnen met ‘Corona Concerten‘, 1 tot 2 keer per week concerten op veilige afstand bij de seniorenhuizen in de wijk. Dit project startte volledig vrijwillig.

De concerten werden opgepikt door de gemeente en andere organisaties in de wijk. Samen met Dynamo en met financiële ondersteuning van de wijk zijn we de Buitenveldertse Karavaan gestart waarmee de Stichting twee keer per week diverse muziek van de muzikanten uit ons netwerk de wijk in brengt.

Omdat ‘Maaltijd voor iedereen‘ niet meer door kon gaan in de huidige vorm zijn we begonnen met het uitdelen van verse maaltijden aan een vaste groep senioren uit de wijk. De eerste maaltijden kregen we gesponsord door de Kroonenberggroep in samenwerking met chefkok Ron Blauw. Dankzij ondersteuning van het Oranje Fonds en de gemeente Amsterdam Zuid / Buitenveldert kunnen we de hele zomer lang iedere week een maaltijd kunnen aanbieden aan onze senioren. Dankzij de maaltijden geven we de senioren een extra impuls om de deur uit te gaan, hebben wij minimaal wekelijks een momentje waarop we ze zien en spreken en kunnen we zien hoe het met ze gaat en of ze wat nodig hebben én hebben ze wekelijks een heerlijke, gezonde verse maaltijd waar ze niet voor hoeven koken! Dit slaat zo erg aan dat nu naar financiering zoeken om dit in de winter voort te kunnen zetten.

Veel senioren zitten thuis en de behoefte naar contact is groot. Daarom zijn we een telefoonlijn gestart waarbij we wekelijks actief een selecte groep senioren bellen. Zo bieden we een luisterend oor aan zij die het nog moeilijk vinden de deur uit te gaan en die veel behoefte hebben aan contact.

Ondertussen kon gelukkig ons terras weer open! Dankzij de mooie, groene buiten locatie aan de ingang van het Amsterdamse Bos kunnen we gasten veilig ontvangen, zien we ze regelmatig, kunnen we een praatje met ze maken en inspelen op de behoeften van onze gasten.

Dankzij de zomer impuls van het Oranje Fonds kunnen we verschillende activiteiten organiseren voor de senioren uit de wijk. Zoals bijvoorbeeld de koffie ochtend, waarbij we ons terras speciaal reserveren voor de uitgenodigde gasten die van ons koffie en gebak met live muziek krijgen.

Juist in deze tijden heeft Stichting de Boshalte meer vorm gekregen. We blijven ons verder ontwikkelen en we blijven er zijn voor onze bezoekers!