Stichting de Boshalte levert een bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in de stad

Doelen van de stichting

• Zorg dragen voor- en activeren van (eenzame) ouderen;
  • Stadskinderen een veilige, creatieve speelplek bieden in de natuur;
  • Het bieden van een veilige plek voor:
    • kwetsbare bewoners
    • mensen met een psychiatrische achtergrond;
    • mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
    • nieuwkomers (statushouders) middels arbeid
    • mensen die leven onder de armoedegrens

Wat biedt de Stichting

• Ontmoeting d.m.v. gerichte activiteiten;
  • Zorg en oprechte aandacht,
  • Een luisterend oor;
  • Verbinding;
  • Gezelligheid;
  • Veiligheid (een veilige plek);
  • Vertrouwdheid;
  • Voedsel en drank;
  • Uitgestelde koffie(*);
  • Speelplaats met speelgoed en een boekenruilkast;
  • Het samenbrengen van verschillende lagen van de maatschappij

* Uitgestelde koffie: een begrip uit Italië, meegenomen door de uitbaatster. Gasten kunnen een koffie ‘vooruit betalen’ voor iemand die financieel minder draagkrachtig is. Het lijkt een simpel gebaar, maar bij de Boshalte heeft dit al wat verrassende consequenties gehad. Zo zijn er verschillende ouderen en kwetsbaren uit hun sociaal isolement gekomen, simpelweg door hun eerste kopje koffie weer op een terras te komen nuttigen.

Uitgestelde Verhalen

S. kwam bijna elke dag bij ons en ontving een ‘uitgesteld ontbijt’ van een koffie en een tosti. Hij is een dakloze die bij ons een plek heeft gevonden waar hij even tot rust kan komen. Hij wilde graag weer meedraaien in de maatschappij maar vond het moeilijk om zelf huisvesting en werk te organiseren. Stefanie is regelmatig met hem in gesprek gegaan en heeft toen samen met S. en het stadsdeel werkgelegenheid gevonden. Hij vond het moeilijk om hulp te accepteren maar de gemeente is een aantal keer naar de Boshalte gekomen om hem hierbij te helpen. Hij heeft nu de hulp die hij verdient en betaald werk.

E. is een man die het niet makkelijk heeft gehad. Hij is erg lief maar kan soms toch best heftig overkomen. Hier kunnen we bij de Boshalte gelukkig doorheen zien en is hij van harte welkom om een kopje koffie te komen drinken en een praatje te maken. Ook al kunnen we helaas niet veel meer doen dan een luisterend oor bieden, heeft hij de steun van Steef en de rest van het team. In zijn woorden: “Mensen zoals u mogen niet ontbreken in de stad, u bent één van de engelen van de stad”.

R. is via één van onze vaste gasten aangekomen op het terras. Hij draagt als mantelzorger de verantwoordelijkheid voor iemand in zijn leven maar raakte hierbij zelf in een isolement. Hij kwam niet vaak buiten. Hij kwam vaak (en nu nog af en toe) een kopje uitgestelde koffie drinken. Na een aantal gesprekken bleek dat hij het contact met zijn kinderen was verloren. Ze wonen niet ver maar zijn fiets was stuk en hij had geen geld voor het openbaar vervoer. We hebben hem een uitgestelde fietsreparatie aangeboden. Wij zijn ontzettend blij te horen dat onze vaste gast zijn kinderen nu elke week kan en komt opzoeken.

Persoonlijke brieven