Klik hier voor de website Fietsverhuur Amsterdamse bos de Boshalte

Neem een kijkje op onze site

Maatschappelijke bedrijfsvoering

Verantwoord ondernemen met duurzame producten

Earth Koffie

100% van de nettowinst van Earth water, koffie en thee gaat naar de financiering van waterprojecten

EARTH Coffee is gelanceerd in 2011 in samenwerking met Mocca d’Or, een ambachtelijke branderij uit Zwolle. EARTH COFFEE is een ware smaaksensatie! Een prachtige biologische bonenmelange op basis van 100% Arabica bonen uit Guatemala, Peru en Nicaragua. De nettowinst uit EARTH Coffee wordt net als EARTH Water geinvesteerd in waterprojecten. Tevens worden via de Mocca d’Or Foundation duurzame projecten in koffieproducerende landen ondersteund die direct van invloed zijn op de verbetering van de leefomstandigheden van de koffieboeren op deze plantages.

EARTH Coffee weetjes
De verpakkingsfolie bevat geen aluminium of PVDC, is duurzaam, milieuvriendelijk en voldoet aan alle mogelijke kwaliteitseisen. Ook de inkt die wordt gebruikt is vrij van zware metalen. In de kunststoflagen van het verpakkingsmateriaal zit een dun laagje EvoH; hierdoor is de versheid van de koffie optimaal. Daarnaast wordt EARTH Coffee extra langzaam gebrand volgens de Mocca d’Or Slowroast methode. Hiermee wordt optimale kwaliteit en smaak.

Earth water

EARTH Water you never drink alone Het concept is ontstaan naar het gedachtegoed van de Canadees Kori Chilibeck. De reislustige en maatschappelijk betrokken student kreeg tijdens één van zijn reizen een ingeving.

Tijdens de trektocht naar het basiskamp van de Mount Everest ontmoette Kori met zijn reisgezelschap een oude man. Hij was blootvoets, had een gescheurde broek en t-shirt aan en droeg een enorme zak op zijn rug. Via hun tolk raakten ze aan de praat. De man vertelde dat hij 50 dollarcent per dag verdiende door met het hele pakket de berg te beklimmen (waar hij per keer zo’n 2 weken over deed). Toen hem gevraagd werd wat hij dan versleepte, gaf de man aan dat hij dat niet wist. Maar het was in ieder geval iets dat hij zichzelf nooit zou kunnen veroorloven. Toen het gezelschap keek wat de man bij zich droeg, bleek dat de zak volgeladen was met blikjes frisdrank van een grote multinational, zodat de westerling ook op de Mount Everest het drankje kon drinken.

Kori realiseerde zich dat één van ’s werelds grootste onderneming, letterlijk, geld verdiende over de ruggen van de armste mensen ter wereld. Hij vroeg zich af waarom ondernemingen niet gewoon 100% van hun netto winst konden geven aan diegenen die dit het hardst nodig hebben. Zo ontstond het concept voor EARTH Water.

Terug in Canada is Kori met het idee aan de slag gegaan. Na wat onderzoek realiseerde hij zich dat het gebrek aan schoon (drink) water doodsoorzaak nummer 1 is onder kinderen en vrouwen. Wereldwijd zijn er 1,2 miljard mensen die onvoldoende schoon (drink)water tot hun beschikking hebben. Dagelijks sterven hieraan zo’n 6.000 mensen. Een mens kan 30 tot 40 dagen zonder eten, maar slechts 3 dagen zonder water. Ook voor een goede persoonlijke hygiëne en sanitaire voorzieningen is schoon water essentieel.

Het probleem bij dit sterftegetal is dus niet dat het juiste medicijn nog niet gevonden is. Nee, de oplossing is heel simpel: schoon drinkwater!

De kartonnen verpakking wordt vervaardigd uit 100% hernieuwbare grondstoffen en is daarmee de meest duurzame verpakking in de markt.

Uitgestelde koffie

Betaal een koffie vooruit voor iemand die het niet kan betalen (en die hen later op komt halen). Een begrip uit Italië, meegenomen door de uitbaatster. Gasten kunnen een koffie ‘vooruit betalen’ voor iemand die financieel minder draagkrachtig is. Het lijkt een simpel gebaar, maar bij de Boshalte heeft dit al wat verrassende consequenties gehad. Zo zijn er verschillende ouderen en kwetsbaren uit hun sociaal isolement gekomen, simpelweg door hun eerste kopje koffie weer op een terras te komen nuttigen.

Bos – ice tea

GA GROEN. GA BOS [ 2000 BOS = 1 BOOM ]

Bomen zijn cool. Letterlijk, ze verkoelen de planeet. Daarom zijn ze ook handig voor mensen die van zuurstof houden. Sinds Dag 1 zetten wij ons, samen met onze vrienden van Greenpop, in voor het planten en onderhouden van 1 boom voor iedere 2000 producten die we verkopen. Zo maken we de wereld een stukje groener en geven we iets terug aan Moeder Natuur. Zij heeft ons immers rooibos gebracht. Inmiddels hebben we met kansarme scholen en in openbare ruimtes met weinig groenvoorziening ruim 17.000 bomen aangeplant. Dat is pas een BOS! En hoe meer BOS we verkopen, hoe meer bomen we aanplanten. Zo simpel is het. Het is onze missie om voor 2020 minimaal 50.000 bomen te planten. Meer zuurstof voor jou, je vrienden en de vrienden van je vrienden om van te genieten!
Tonys chocolonely

Tonys chocolonely De allerlekkerste chocolade van de beste verse cacao, zonder nare bijsmaak.

Tonys chocolonely koopt de cacao rechtstreeks in bij boeren in Ghana en Ivoorkust waar ze een langetermijn-relatie mee hebben. Een belangrijke stap richting 100% slaafvrije chocolade. Verder kopen ze hun ingrediënten waar mogelijk Fairtrade-gecertificeerd in. Maar liever gaan ze nog een stapje verder. Zoals de biologische melk van Nederlandse koeien waar wij onze chocolademelk van maken bijvoorbeeld.

Bean to Bar project: raise the bar Project waarbij een directe handelsrelatie met cacaoboeren centraal staat. Hiermee wil Tonys chocolony laten zien dat het ook anders kan door het goede voorbeeld te geven. Ze hopen hiermee andere (grotere) chocolademakers en verkopers te inspireren ook hun verantwoordelijkheid te nemen om zo de ongelijk verdeelde chocoladewereld veranderen in een 100% slaafvrije.

Walden limonade

Walden limonade (Walden Cordial) Walden doneert bij elke verkochte fles siroop aan Made Blue. Made Blue zorgt voor schoon drinkwater in Afrika.

Walden geeft voor elke verkochte fles siroop een donatie aan Made Blue. Made Blue zorgt voor schoon drinkwater in Afrika d.m.v. het slaan van waterputten. Zo zorgt elk glas Walden limonade voor wel 100 liter schoon drinkwater!

Kijk voor meer info op www.madeblue.org

Stadshout

Ons terrasmeubilair is gemaakt in samenwerking met Stichting Stadshout Stadshout heeft passie voor hout. Onze visie is dat alle bomen recht hebben op een mooi lang leven en dat onnodige kap voorkomen dient te worden. Stadsbomen verzamelen in hun leven vele verhalen en aanbidders, wat ze zo bijzonder maakt. Oude bomen bieden tevens het mooiste hout. Tot voor kort verdwenen deze parels in de versnipperaar. Stadshout Amsterdam verwerkt de Amsterdamse bomen op duurzame wijze en biedt ze een tweede leven in onze eigen stad. Zo bouwen wij mee aan een circulaire economie Hout uit eigen stad.Projecten voor stad, buurt en scholen in Amsterdam. Producten van Amsterdams Stadshout.